Muziek maakt school

OBS de Pionier is een school waar muziek in zit.

Muziek maakt scholen

Muziek Maakt School is een muziekonderwijstraject voor kinderen uit het basisonderwijs in de Zaanstreek en heeft als doel musiceren voor ieder kind mogelijk te maken. Inmiddels werken 20 basisscholen uit de Zaanstreek mee aan Muziek Maakt School.
Muziek Maakt School is 7 jaar geleden ontstaan vanuit de overtuiging dat alle kinderen recht hebben op muziek. OBS de Pionier maakt met veel plezier deel uit van dit muziekonderwijstraject.

Organisatie
Gertru Pasveer: Projectleider
Erik van Deuren: Artistiek Leider
Ilse Eijsink: Senior-Coördinator

Het docententeam van Muziek Maakt School bestaat uit circa 30 gekwalificeerde docenten.
Aangezien goede communicatie voor MMS erg belangrijk is, werkt er op iedere school een coördinator als vast aanspreekpunt.

Curriculum
Kinderen van OBS de Pionier krijgen muziekles vanaf groep 1. Op dit moment worden de lessen aangeboden tot groep 6. Wel is een buitenschools aanbod voor alle groepen. Ons streven is om de muzieklessen ook aan te bieden aan de groepen 7 en 8.

De werkwijze van MMS is grotendeels geïnspireerd door de muzikale filosofie van de Hongaarse componist Zoltán Kodály (1882-1967).

“Culture cannot be taken over like an apartment, furniture or clothing.
Each generation has to study it and experience it afresh.” – Zoltán Kodály

Alle aspecten van de muziek (toonhoogte, ritme, improvisatie, compositie, notatie, tactus en coördinatie) komen aan bod. Het innerlijk gehoor en voorstellingvermogen wordt ontwikkeld. Handzingen en solmiseren zijn belangrijke onderdelen. MMS gaat ervan uit, en dat is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen, dat bijna alle kinderen muzikaal geboren worden. Als deze muzikaliteit niet wordt aangesproken, geprikkeld en ontwikkeld, dan verliezen kinderen dit talent. MMS wil dit helpen voorkomen. Na vier jaar ‘Hallo Muziek’ kunnen de kinderen zuiver en meerstemmig zingen, gecompliceerde ritmische patronen uitvoeren, durven ze de groep te leiden, durven ze te bewegen op muziek etc. Kortom: deze kinderen zijn uitgerust met handvatten om hun creativiteit een uitweg te kunnen geven. Zij zijn, ook motorisch, klaar voor de volgende stap: instrumentale lessen.

Wij geloven er niet in dat kinderen onder schooltijd in grote groepen een instrument goed kunnen leren bespelen. MMS vindt het echter wel belangrijk om ze kennis te laten maken met instrumenten uit de drie parameters van de muziek: melodie, harmonie en ritme.
Van groep 5 tot en met groep 8 wordt de klas verdeeld in twee groepen van maximaal 15 kinderen. Gedurende 16 weken krijgt de ene helft van de kinderen drie kwartier in de week les op bijvoorbeeld gitaar en de andere helft op bijvoorbeeld viool. Na die 16 weken (zo rond eind januari) laten ze aan elkaar horen wat zij geleerd hebben en daarna wisselen ze van instrument. De kinderen mogen de instrumenten niet kiezen. Dat doet MMS voor ze. Als de school het hele pakket afneemt, dan komen de kinderen in aanraking met 8 verschillende instrumenten!
Als zij een bepaald instrument heel erg leuk vinden, dan probeert MMS samen met de school een route te vinden om deze kinderen verder te begeleiden in hun muzikale carrière.

De instrumenten waar wij nu mee werken zijn: viool, dwarsfluit, trompet, klarinet, saxofoon, saz, gitaar, keyboard, cello, ukelele, gamelan, djembé, harp, slagwerk.
Naast de instrumentale lessen krijgt de hele groep ook nog een half uur in de week Hallo Muziek lessen, zodat de geleerde muzikale vaardigheden verder ontwikkeld worden.

 

Contactgegevens
Gertru Pasveer
FluXus Muziekschool
Westzijde 148
1506 EK Zaandam

075-6504866
gpasveer@fluxus.nl